Contacteer onsΙ BE (  NL • FR ) • EN • NL
U bent hier:
home  Wetenschappelijke info  Sojanieuwsbrief  Sojanieuwsbrief augustus 2009

Soja inname verlaagt risico op borstkanker

Vrouwen die zowel tijdens de adolescentie als op volwassen leeftijd sojaproducten inschakelen in hun voeding zouden 59% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen, dit blijkt uit de Shanghai Women’s Health Study.

 

Aan deze studie namen 73.223 vrouwen deel, afkomstig uit Shanghai, met een leeftijd tussen 40 en 70 jaar. De onderzoekers maakten gebruik van een vragenlijst om de inname van sojaproducten zoals sojadrinks, tofu, gedroogde sojabonen en andere na te gaan tijdens de adolescentie en op volwassen leeftijd. Na een follow-up van 7 jaar stelde men bij 592 vrouwen borstkanker vast.

Uit de resultaten blijkt dat vrouwen die meer soja innamen tijdens de adolescentie, 43% minder kans hebben om borstkanker te ontwikkelen . Als deze vrouwen bovendien ook op volwassen leeftijd soja verder blijven gebruiken in hun dagelijkse voeding stelden de onderzoekers vast dat het risico op borstkanker nog sterker daalde, namelijk met 59% .

Het uitgebreide gamma aan lekkere sojadrinks, sojadesserts, yofu (soja alternatief aan yoghurt) en tofu maakt het mogelijk om op een vlotte en gevarieerde manier dagelijks sojaproducten in de voeding in te schakelen.

Bron: Lee, Sang Ah, et al. "Adolescent and adult soy food intake and breast cancer risk: results from the Shanghai Women's Health Study." American Journal of Clinical Nutrition 89.6 (2009): 1920-26.

Gunstig effect van soja op colorectale kanker

In een recente publicatie werd het verband tussen de inname van soja isoflavonen (natuurlijk bestanddeel uit soja) en het risico op colorectale kanker bestudeerd.  Uit de resultaten blijkt dat een hogere inname van soja gerelateerd is aan 23% verminderd risico op colorectale kanker.

Aan de studie namen 1418 Japanners deel waarvan 721 met colorectale kanker (492 mannen en 229 vrouwen) en 697 personen in de controle groep (460 mannen en 237 vrouwen). Via een vragenlijst gingen de onderzoekers na hoe vaak soja producten geconsumeerd werden.

De onderzoekers stelden vast dat een inname van minstens 25mg soja isoflavonen (2 sojaproducten) per dag de kans op colorectale kanker zou kunnen verlagen met 23%. Bij de vrouwen zag men het grootste effect, namelijk een verlaging van het risico op colorectale kanker van 47%.Het uitgebreide gamma aan lekkere sojaproducten biedt de mogelijkheid om deze producten in te schakelen in de dagelijkse voeding zowel bij het ontbijt (sojadrink met ontbijtgranen) of als tussendoortje met soja desserts of yofu (alternatief voor yoghurt) alsook als onderdeel van de warme maaltijd met bijvoorbeeld soja nuggets of soja filets.

Bron: Akhter, M., et al. "Dietary isoflavone and the risk of colorectal adenoma: a case control study  in Japan" Br J Cancer. (2009).

Slank & gezond met "Eco-Atkins"

Uit een recent wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een vermageringsdieet arm aan koolhydraten en rijk aan plantaardige eiwitten en plantaardige vetten, in de studie het ‘Eco-Atkins’ dieet genoemd, een extra gunstig effect heeft op het cholesterolgehalte en de bloeddruk.

Het onderzoek werd uitgevoerd bij 18 mannen en 26 vrouwen met overgewicht (BMI > 27) en een licht verhoogde LDL-cholesterol (>131 mg/dl). De helft van de onderzoeksgroep volgde gedurende 4 weken het Eco-Atkins dieet, arm aan koolhydraten en rijk aan plantaardige eiwitten en plantaardige vetten, afkomstig van soja, noten, fruit, groenten, granen en plantaardige olie. De andere helft volgde een controle dieet, een lacto-ovo vegetarische voeding, rijk aan koolhydraten en arm aan vet en met de aanwezigheid van dierlijke eiwitten uit eieren en zuivel. De calorie-inname bedroeg voor beide groepen 60% van de caloriebehoefte. Voor de aanvang van de studie volgde niemand van de deelnemers een vermageringsdieet.

Na 4 weken bleek het gewichtsverlies in beide groepen gelijk, gemiddeld 4kg. In vergelijking met de controlegroep zag men in de Eco-Atkins-groep een sterkere daling van het totaal cholesterolgehalte, LDL-cholesterol en de triglyceriden (bloedvetten) alsook een sterkere daling van de bloeddruk.Hieruit besluiten de onderzoekers dat een plantaardige voeding arm aan koolhydraten en rijk aan plantaardig eiwit en plantaardig vet meer bescherming biedt tegen hart- en vaatziekten dan een lacto-ovo vegetarische voeding met de aanwezigheid van dierlijke eiwitten, rijk aan koolhydraten en arm aan vet.

Bron: Jenkins, D. J., et al. "The effect of a plant-based low-carbohydrate ("Eco-Atkins") diet on body weight and blood lipid concentrations in hyperlipidemic subjects." Arch Intern Med. 169.11 (2009): 1046-54.

Voor uw journalistieke agenda

  • 19-26 september: Week van de soja
  • 27 september: wereld hart dag
  • 15 oktober: breast health day (www.breasthealthday.org)
  • 19 oktober: International Congress of Nutrition 2009 (Bangkok)
  • 20 oktober: wereld osteoporose dag
  • 18-22 oktober: 20 ste wereld diabetes congres
  • 12-22 november: week van de smaak
  • 14 november: wereld diabetes dag (www.worlddiabetesday.org)
  • 20-21 november: voedings- en gezondheidscongres